Søg  

Case: Ramirent Danmark


Løsningen skal følge behovet
Da virksomheden Ramirent skulle have fornyet telefonsystemet, blev det præsenteret for vidt forskellige løsninger. Snusfornuften sejrede.

Ramirent udlejer bygge- og anlægs-maskiner fra deres 17 afdelinger rundt om i Danmark.
Massive regninger på intern telefoni fik for et år siden IT-Kvalitets- og miljøchef Claus Kjær Madsen til at overveje, om der var mulighed for at gøre det billigere.

Ramirent lyttede åbent til de forskellige løsningsforslag fra forskellige udbydere. Skift det hele på én gang og betal ved kasse 1, lød en af de anbefalinger, som hurtigt blev forkastet. I stedet blev det Tele-Punkt Næstved, der med en af Danmarks største IP-baserede installationer, blev valgt til at løse opgaven.

----------------------------------------------------------------
”Det letteste i verden er at sælge et produkt.
Men det er i ’after sales’-processen – dvs. servicen bagefter – at man skiller fårene fra bukkene.” Claus Kjær Madsen, kvalitetschef Ramirent
----------------------------------------------------------------

Udfordringen for Claus Kjær Madsen var at finde en mere rentabel måde at håndtere virksomhedens telefoni på, og samtidig gøre den mere effektiv. Løsningen blev en IP-platform og en central omstilling.

IP-platform
Med 17 afdelinger rundt om i landet var IP-telefoni en oplagt løsning for Ramirent.
Så langt var Claus Kjær Madsen også kommet i sine overvejelser, da han for godt et års tid siden indbød tre forskellige teleudbydere til at komme med et bud på løsningen.

”De to af dem mente, at vi skulle skifte alt ud på en gang – også vores telefoner. Det var alt for bekosteligt og skudt langt over målet. Tele-Punkt Næstved havde derimod forståelse for, at løsningen skulle følge vores behov, og derfor valgte vi dem.”

Tele-Punkt Næstved skiftede den gamle telefoncentral ud med en IP-teleswitch, så Ramirent kunne ringe gratis internt i virksomheden. En køreplan blev lagt sammen med Ramirent, og afdelingerne blev koblet på en efter en. I dag er samtlige afdelinger tilsluttet IP-systemet – uden at medarbejderne har været generet af det undervejs.”

IP har samtidig gjort det muligt at lægge lokalnumre ind på kollegaerne fra hele landet, så vi nu kan viderestille opkald og se, om vedkommende er ledig. Det gør os langt mere fleksible.

”IP-telefoner er næste step for Ramirent. Med IP-telefoner bliver medarbejderne endnu mere fleksible og kan hente data, uanset hvor i virksomheden de befinder sig.

Central omstilling
I forbindelse med den nye IP-platform leverede TelePunkt også et brugervenligt pc-omstillingssystem (ACS4000) til Ramirent.

”Vores medarbejdere er i sagens natur meget rundt på pladsen, så vi havde et konkret problem med folk, der ringede forgæves. Det kunne vi selvfølgelig ikke leve med, så nu bliver opkaldene dirigeret videre til en omstilling – og kunden får en ordentlig service hver gang.”

Et statistik-program (TeleStat), som Tele-Punkt har leveret, underbygger den positive udvikling. TeleStat giver Ramirent et komplet overblik over hele virksomhedens telefoni. Der kan trækkes oplysninger om fx ventetider, omkostninger og opkaldsnumre for alle afdelingerne.

”Det er et uundværligt redskab til at vurdere, hvornår der er spidsbelastning på personalet. Har kunderne problemer med at få fat i vores medarbejdere i bestemte afdelinger på bestemte tidspunkter af dagen, er det jo en klar indikation af, at vi skal styrke bemandingen”, forklarer Claus Kjær Madsen.